|
Milan
Grygar se narodil 24. října 1925 ve Zvolenu v tehdejším
Československu. V letech 1945 až 1950 studoval na Vysoké
škole uměleckoprůmyslové v Praze u profesora Emila
Filly. Milan Grygar je malíř, grafik, typograf,
konceptuální umělec, tvůrce zvukových a hmatových
instalací. Na začátku roku 1961 namaloval svoje první
abstraktní obrazy. Po této krátké epizodě jeho zájem
přešel ke zkoumání souvislostí mezi zvukem, prostorem,
barev a vizualitou plochy obrazu. Přestal malovat a
soustředil se jen na kresebné vyjádření zvuku, na jeho
šíření a vibrace v prostoru. Po té co v roce 1966
zachytil na magnetofonový pás zvuk vznikající čáry, byl
jen krok k akustickým kresbám a později k obrazům
chápaných jako zvukové a barevné partitury. Uvědomil si,
že každý lidský pohyb, jakákoli jeho činnost je
doprovázena větším či méně intenzivním zvukem. Začaly
vznikat rozměrné černobílé kresby rákosem a dřívky.
Později u menších kreseb používal mechanické hračky,
hřebeny, skleničky nebo dotyky prstů. Akustické kresby
byly vlastně vizuální záznamy stop těchto předmětů,
záznamy zvuku a pohybu v ploše i prostoru. Kromě
promyšleného konceptu hraje u výsledného díla určitou
roli hra a princip náhody. V roce 1969 realizoval první
inscenované akce hmatových kreseb. Zavěšenou velkou
bílou plochu papíru prořízl, otvory prostrčil ruce i
nohy, a aniž by viděl výsledek, maloval prsty někdy i
předměty jakési siločáry dosahu, při kterých vznikaly
nejen vizuální záznamy, ale i tlumený zvuk
rozvibrovaného papíru. Od roku 1967 byly některé zvukové
partitury určeny ke skutečné realizaci. Reálné produkce
na podkladě interpretace partitur Milana Grygara se
dodnes sporadicky objevují na koncertech avantgardních
hudebníků v Evropě i USA. Ke konci 80. let se opět
Grygar vrátil k malbě. Ve svých plátnech Antifonách
dodnes řeší problémy zvuku, tentokrát pomocí sytě
barevných ploch, jejich dělení a vzájemných protikladů i
harmonie. Ne náhodou, dnes více jak osmdesátiletý
umělec, kterému české prostředí ještě stále ne úplně
rozumí, slaví největší úspěchy a pozornost především v
amerických výstavních síních a muzeích. Nakonec i jeho
zastoupení v nejprestižnějších zámořských veřejných a
soukromých sbírkách mluví za mnohé. Jeden z
nejradikálnějších českých umělců se mohl nedávno těšit z
velké samostatné výstavy v newyorském muzeu kresby.
Milan Grygar je bezesporu jedno ze zásadních jmen české
racionální tvorby a celé generace 60. let. |
Zpět |