Václav Požárek se narodil v roce 1940 v Českých
Budějovicích. V letech 1965 až 1996 studoval režii na
FAMU v Praze. Po okupaci v roce 1968 odešel do
Švýcarska. V letech 1969 až 1971 studoval na Hochschule
für Bildende Künste v Hamburku a od roku 1969 do roku
1971 studoval na St. Martin´s School of Art v Londýně. V
roce 1992 mu bylo uděleno prestižní Stipemdiat des DAAD
in Berlin. Pro fotografa, kreslíře, tvůrce objektů a
skulptur, je charakteristická jakási absence efektnosti,
zdánlivá jednoduchost a strohost tvarů, ale i
nejednoznačnost významu a překračování hranic
jednotlivých výtvarných disciplín. Fotografie částí
architektury, jednoduché kresby blízké záznamům
architektonických prvků, trojrozměrné práce z nalezeného
materiálu, vše blízké geometrii staveb z různých
časových období. Příběhy krajiny v kontrastu s lidskými
výtvory, s novotvary do krajiny vsazenými. Protiklady
soukromého a veřejného, otevřených a zavřených prostor.
Dveře jako symbol možnosti vstupu, nabízené svobody nebo
naopak, dveře jako obtížně překonatelná překážka, zákaz
a nesvoboda. Požárek také často staví dveře do rohu
místnosti, kde ztrácejí svůj smysl. Nedá se jimi
procházet dovnitř ani ven. Celé jeho dílo jakoby
vyvolávalo pochybnosti a nejistotu. Proč nefunkční dveře
umístěné do rohu? Proč hrubě opracované a obyčejnou
barvou natřené lišty skládané do podivných
geometricko-architektonických skulptur? Na mnoho
takových otázek odpověděla velká retrospektiva k
pětašedesátinám umělce uspořádaná v minulém roce ve
velkorysých prostorách prestižního Kunstmusea ve
Winterthuru. Na loňském bienále ve Veletržním paláci
Národní galerie v Praze bylo připomenuto jeho dílo malou
instalací s několika objekty. Václav Požárek je
bezesporu jeden z nejnenápadnějších a zároveň
nejzajímavějších českých výtvarných umělců etablovaných
v zahraničí. Ke své vizuální výpovědi používá
fotografii, kresbu a objekt. Tyto prvky často kombinuje
v instalační scenérie. Blízké jsou mu běžně dostupné
předměty. Například odpadové dřevo, obalový materiál,
stavební prvky, nalezené staré fotografie a ilustrace.
Ty pak skládá do nových geometrických a významových
souvislostí, často s fotografiemi detailů architektury.
Požárek vytváří někdy až šokující spojení, která ale
nikdy neztrácejí filosofický podtext a určitou noblesu
staré avantgardy. Věhlas si získal především ve
Švýcarsku a německy mluvících zemích. |